ノスタルジーを宿す造形A form of nostalgia

「懐かしい」という言葉を辞書で引くと、「(過去に自分が接したものに)心が引かれて慕わしい」と書かれています。
ただ実際には、自分が接したことや経験したことがないものであっても、懐かしさを感じることがあるのでは?
以前テレビの番組で、平成生まれの若者たちが昭和の生活用品を前にして、しきりに「懐かしい」という言葉を発するシーンに出くわしたことがありますが、彼らが実際にそれらを使ったことはないようでした。

はじめてであるにも関わらず、懐かしい——。
ある造形を目にしたときに、人がこういう感覚を持つに至るのは、生活や文化など、人の営みが断絶することなく続いているからでしょう。
年長の者から年少の者へさまざまな智恵が引き継がれていく過程で、自分が経験していない記憶もともに受け継がれ、さらにその記憶がイメージとして再生産されて、「懐かしい」という感覚に置き換わるのだと思います。
僕の専門は食器ですが、このジャンルに関しても同様のことが言えるかもしれません。

たとえば——プレスガラスという技法で制作されたうつわをご存知でしょうか?
この技法は19世紀にアメリカで開発されたもので、吹きガラスとは違い、凹型の型に溶けたガラスを流し込み、上から凸型の型を押し当てて制作します。日本では明治から昭和にかけて、日本人の好みに合わせた意匠をあしらいつつ、国産のガラス器として生産されました。

画像の豆皿はこの技法を用いていますが、ヴィンテージ品ではありません。
京都在住のガラス作家・小林裕之さん希さんの手になる新作のうつわで、過去の名品を本歌(手本)としているものの、菊の花弁のようなデザインは彼らのオリジナル。
手作業で型押しすることによる独特のゆらぎや安心感のある厚さが特徴で、これまでプレスガラスのうつわを使ったことがない僕でも、このうつわを手にすると、そこはかとない懐かしさを感じてしまうから不思議です。

連綿と続いてきた日本の生活や文化の記憶は、祖父母や両親を通じて僕の感覚の中にも知らぬ間に刷り込まれているのでしょう。だからこそ、使ったことがないプレスガラスのうつわに懐かしさをおぼえてしまうのだと思います。
ノスタルジーが感じられるうつわは、人をやすらかな気分にさせてくれるものです。
こんな世知辛い時代だからこそ、現代の作り手が再生産した「懐かしさという美意識」に目を向け、ゆとりがあった良き時代の空気を生活の中に取り入れてみてはいかがでしょうか。

If you look up the word “nostalgic” in the dictionary, you will find that it means “being drawn to and yearning for something with which one had contact in the past”.
In reality, however, even if it is something you have never come into contact with or experienced in the past, you may still find it nostalgic.
In a TV programme once, I came across a scene where young people born in the Heisei era repeatedly describe Showa-era household items as nostalgic. But it seemed that they had never actually used them.

Even though you come across the thing for the first time, you find it nostalgic.
The reason why people have this kind of feeling when they see a certain form is probably because human activities such as daily living and culture have continued without interruption.
In the process of passing on various sorts of wisdom from the older to the younger, I think that memories are also passed on, which they have not experienced themselves. And these memories are reproduced as feelings and replaced by a sense of nostalgia.
My speciality is tableware, and the same could be said about this genre.

For instance, have you ever heard of vessels made using a technique called “pressed glass”?
This technique was developed in the USA in the 19th century. It differs from glassblowing in that molten glass is poured into a concave mould, and a convex mould is pressed on top. In Japan, pressed glass items were produced domestically from the Meiji to Showa eras, with designs tailored to Japanese tastes.
Although they use past masterpieces as models, the design that looks like chrysanthemum petals is their own original design.
The unique texture and comfortable thickness of the hand-pressed glass is the characteristic of the Kobayashis’ mamezara. Even I, who has never used pressed glass vessels before, feel a sense of nostalgia when I hold one in my hand, which is magical.

The memories of Japanese life and culture, which have continued uninterruptedly, must have been imprinted on my senses without my knowing it. I think that is why I feel nostalgia for pressed glass vessels that I have never used before.
Vessels of nostalgia make people feel relaxed.
It is precisely because we live in an uneasy time that we should pay attention to the “aesthetic sense of nostalgia” reproduced by modern makers, and try to bring into our lives the feeling of the good old days when we had more space to relax.

The mamezara (a small dish often with a diameter of less than 12 centimetres) in the image here uses this pressed glass technique, but is not a vintage item.
It is a modern vessel made by Kyoto-based glass artists Hiroshi and Nozomi Kobayashi.

コハルアン KOHARUAN Kagurazaka Store

〒162-0805 東京都新宿区矢来町68 アーバンステージ矢来101 #101, 68 Yaraicho, Shinjuku-ku, Tokyo 162-0805 JAPAN

03-3235-7758

Website: https://www.room-j.jp

  • 営業時間: 12:00~18:00
    ※日・祝・展示最終日は12:00~17:00
  • 定休日: 月,火,水曜日
    ※祝日の場合は変則営業あり
  • Opening Hours: 12pm-6pm
    (12am-5pm on Sunday, national holiday, and the final day of exhibitions)
  • Close: Monday, Tuesday, Wednesday
    (open irregular days on national holiday)