色絵の器Iro-e vessels

絵付け磁器の中で基本となるのは、青い呉須絵具(ごすえのぐ)を使った「染付(そめつけ)」。この染付の技巧的な特徴は、素焼き後の器体に絵を描いてから釉薬を掛けて焼成すること。つるりとした釉薬の下に絵柄が描かれているため、この絵付け技法は「下絵(したえ)」と呼ばれます。
それに対し、装飾的な要素を高め、呉須以外の絵具を使った鮮やかな色合いも器もあります。色絵具(いろえのぐ)を使ったこちらは、「色絵」や「赤絵」などと呼ばれます。

色絵具は呉須絵具にくらべて扱いに注意が必要で、高温での焼成には向きません。あでやかに発色させるためには、一度釉薬をかけて高温で焼成した器体に絵付けを施し、さらに低温で焼成しなければならないのです。
染付とは異なり、つるりとした釉薬の上に絵柄を描いて焼き付けることから、色絵や赤絵の絵付け技法は「上絵(うわえ)」と呼ばれています。

日本での磁器生産は、17世紀に朝鮮半島の陶工たちが伝えたもので、そのルーツをたどれば中国に行き着きます。
色絵については「五彩(ごさい)」と呼ばれる明・清の時代の装飾技法が元で、その技術を日本的に咀嚼することで、古伊万里や九谷五彩などのあでやかな様式が発展していきました。
色絵具の中でも赤絵具はマットな雰囲気。また青や緑など、赤以外の色絵具は「塗る」というよりは「盛る」ようにして着彩するため、釉薬の上にぷっくりとした層を作り、描画に立体感を与えてくれます。
このため、色絵の器には躍動感があり、「『静』の染付」に対し、「『動』の色絵」といった印象を受けます。

生活時間を二分する「ハレ(非日常)」と「ケ(日常)」という言葉を聞いたことがあるでしょうか。
現代生活では、このふたつの時間の境目はおぼろげになりつつありますが、そうは言っても、ハレの時間に人の心は浮き立つものです。今の時代はミニマルなデザインの器が好まれるのかもしれませんが、ハレの日の食卓を楽しむとき、色絵のDNAは時代を超え、その躍動感とあでやかさで存在感を発揮すると思います。

The basic type of etsuke jiki, painted porcelain, is sometsuke, which uses blue colouring called gosu. The technical feature of sometsuke is painting on unglazed vessels before glazing and firing them. This technique is called shitae, meaning underglazed, as the pattern is painted under the smooth glaze.
In contrast, some vessels are more decorative using paints other than gosu to create brighter colours. These are known as iro-e or aka-e.

Colourings other than gosu are more difficult to handle and not suitable for firing at high temperatures. In order to achieve bright colours, they must be glazed and fired at a high temperature before being painted on, and then fired at a lower temperature thereafter.
The technique of Iro-e and aka-e, which is painting over a smooth glaze before firing, is different from sometsuke, and is called uwae, meaning overglazed.

The production of porcelain in Japan was introduced by potters from the Korean Peninsula in the 17th century, and its roots can be traced back to China.
The decorative techniques of the Ming and Qing dynasties of China, known as gosai, were the basis for iro-e. By adapting these techniques to the Japanese style, the glamorous styles of Ko-Imari (Old Imari) and Kutani Gosai were developed.
Among the colourings, red paint has a matt appearance. Other colours, such as blue and green, are applied by heaping rather than painting on the glaze. This then creates a plump layer on top of the glaze, giving it a three-dimensional appearance.
For this reason, iro-e vessels have a sense of dynamism, giving the impression of iro-e  as active movement in opposition to the sometsuke as stillness.

Have you ever heard of the words hare (the extraordinary) and ke (the ordinary), which divide our living time into two parts?
In modern life, the boundary between these two periods is becoming blurred. Yet still, the time of hare makes people’s hearts sing. Today, minimalist designs may be the preferred choice, but when it comes to enjoying a special hare occasion, I believe that the DNA of iro-e is timeless and ever-present, with its dynamism and glamour.

コハルアン KOHARUAN Kagurazaka Store

〒162-0805 東京都新宿区矢来町68 アーバンステージ矢来101 #101, 68 Yaraicho, Shinjuku-ku, Tokyo 162-0805 JAPAN

03-3235-7758

Website: https://www.room-j.jp

  • 営業時間: 12:00~19:00
    ※日・祝・展示最終日は12:00~18:00
  • 定休日: 月,火曜日
    ※祝日の場合は営業、翌日振替休
  • Opening Hours: 12pm-7pm
    (12am-6pm on Sunday, national holiday, and the final day of exhibitions)
  • Close: Monday, Tuesday, and the day after national holidays
    (open on national holiday)