蓮という花ゆえにAll because of the lotus flower

美しいがゆえに、何らかの象徴性を帯びてしまう花がある。薔薇は花の中でも、その王者である。「君は薔薇のように美しい」という女性に対しての賛辞は、おそらく誰も拒まないであろうが、今や本当に言葉に出して言うのは、歌の歌詞ぐらいかもしれない。だが、やがて枯れ果てて失われる花の美しさは、植物に限らず生命が持つ美というものが含む刹那的なものをどこかに含んだものだろう。

日本人にとって、というより仏教にとっての美しい花は蓮ということになるのに違いない。ブッダが誕生したとき、唱えた「天上天下唯我独尊」。その場所は、泥沼からすっと天空へ伸びた蓮の花の上だという。仏教の象徴的な花は、仏の座す蓮華座となり、仏を供養する散華では蓮の花びらをかたどった紙が舞い散る。蓮には、宗教性を表す特別な花というイメージが固定している。

蓮の意匠はさまざまだ。古代寺院の瓦にもあるし、仏を荘厳する空間では、花を展開した多くの文様が見られる。その象徴性があるがために、人々の思いが託されるのだろう。
わたしには、好きな蓮の写真がある。祈りの空間を主テーマにする写真家六田知弘氏がスリランカの石窟寺院で撮影した赤い蓮の作品だ。写真家が寺院の古びた木の拝礼台にふと目をやると、仏に手向けられていたという。艶やかだが、品のある美しさ。大阪市立東洋陶磁美術館が2014年に開催した「清らかな東アジアのやきもの×写真家六田知弘の眼 蓮」展の会場で、目の前にして立ちすくんだ。一枚を分けていただいた。一瞬、こころを惑わされそうになるが、妙なる姿に息をのみ、祈りの果てへと目をやる。命のまばゆさとはかなさを思う。

朝鮮王朝時代のものだろう。小さな銅製の蓮型香炉が、縁あって手元にある。清廉を求めた文人趣向を感じる。朝には、炉内に立てた一本の線香から一筋の煙が昇っていく。この美しい十六弁の蓮華の組み合わせがつくる絶妙な姿の向こうに、仏の宇宙があることを願って火を付ける。この春に若くして亡くなった妻に向けて。
夏は蓮の花が咲き、お盆には死者があの世から戻るという。愛する者を喪った悲しみから、美の造形は生まれてくるのだろう。人は、蓮という花を通して、見えない世界へと行ってしまった者への追憶と祈りを重ねている。

 

黒谷政人(くろたに・まさと) 玄羅(げんら)アート

 

 

‘Lotus #7003’ © Tomohiro Muda

‘Lotus #7003’ © Tomohiro Muda

There are flowers that somehow take on some kind of symbolism due to their beauty. The rose is quintessentially the king of that kind. Probably no one will refuse the compliment of ‘you are beautiful like a rose flower’, but maybe it is a phrase that we only see nowadays in song lyrics. Perhaps the beauty of flower, which will die and be lost in the end, holds an ephemeral quality which is seen in the beauty of not only plants, but any living creature.

To Japanese people, or in Buddhism more precisely, I trust that a beautiful flower means a lotus flower. Legend has it that when born, Buddha chanted ’Holy am I alone throughout heaven and earth’. Supposedly this happened while Buddha was sitting on a lotus flower, which was shooting towards the sky from the mud. The symbolic flower of Buddhism became the lotus seat for Buddha. At the occasion of Sange (Buddhist mass), many pieces of paper in the shape of lotus petal are scattered to pray for departed souls. The lotus has a fixed image of a special flower in a religious context.

There are many different designs of lotus. We can see the symbol on roof tiles of ancient temples, and in a sublime Buddhist space, there are various patterns of lotus flowers. People want to express their wishes with lotus flowers, probably because of their symbolic nature.

I have a favourite photograph of a lotus. It is a red lotus flower at a cave temple in Sri Lanka taken by Tomohiro Muda, the photographer who has ‘spaces for prayer’ as his main theme. When the photographer glanced at an aged wooden altar in the temple, this flower was offered to Buddha. With bright yet elegant beauty. I was not able to move when I came across with this picture in the exhibition ‘As Pure As the Lotus – East Asian Ceramics and the Eyes of the Photographer MUDA Tomohiro’ held at The Museum of Oriental Ceramics, Osaka in 2014. I acquired one copy. For a moment, it almost deceives my soul, but I try to concentrate on the ethereal figure of lotus, and look at somewhere beyond the prayers. I think of the brightness and transience of life.

I think it is from the period of the Korean Dynasties. I own a lotus-shaped incense burner in copper. It has the style of a cultured person who lived in integrity. In the morning, there is a line of smoke rising up from an incense stick standing in the burner. I lit a fire wishing the existence of the universe of Buddha beyond this exquisite object of the beautiful formation of sixteen lotus petals – while thinking of my wife who passed away at a young age this spring.

It is said that the flowers of lotus come out in summer, and our ancestral spirits return from other world at Obon festival time. The form of beauty might come out from the sorrow of losing someone you love. Through the flower of lotus, we see both the memory of and prayer for the people who departed to the invisible world.

 

Masato Kurotani, Director, genra art

朝鮮王朝時代 蓮型香炉Lotus-shaped incense burner, Korean Dynasties

10cm (greatest diameter), 7cm (height).

玄羅アート genra art

〒920-0853 石川県金沢市本町2丁目15-1 ポルテ金沢3F 3F Porte Kanazawa, 2-15-1 Hon Machi, Kanazawa City, Ishikawa 920-0853 JAPAN

076-255-0988

Website: http://genraart.com/

E-mail: genraart@ozzio.jp