岸本清子Sayako Kishimoto

岸本清子(きしもと・さやこ 1939-1988)の作品を初めてみたのは金沢21世紀美術館で開催されたREAL UTOPIA(*1)展でのことであった。鮮やかな色のバッタ、トンボや、蝶、蜘蛛、蚊などが描かれた横20メートルの巨大なキャンバス。その色彩と、時空を横断する構成は、暗い冬の金沢でどんよりとした私の脳内に楔を打ち込むようであった。

岸本清子は精神科医の父鎌一と、母夏子との間の次女として生まれた。5人兄弟の中の3番目。長男・真(まこと)、長女・慈子(よしこ)、清子の下に弟二人がいる。

真は、7歳の時にジフテリアで亡くなった。清子が3歳の時だった。この時の父母の悲しみはいかばかりだったであろうか。清子の母夏子の死後編纂された歌集《鷺草》を紐解いてみると、乳飲み子達を抱え、悲しみの沼に埋没することも叶わない母の苦しみが、慟哭とともに記されている。白い花が好きだった真を偲び、真亡きあとの夏子の庭はいつも白い花を付ける草木しか植えられていないほどだった。

シロイフジシロイツツジを愛でにける七つの汝は逝く子なりしか(*2)

清子の母夏子は明治39年(1906年)生まれ。父が医者だったことから女子医大を薦められるも、当時の女性としては革新的な生き方を求め、女学校卒業後絵描きを志して京都で日本画家に師事。生活の糧として西洋人形を手作りしていたが、結核にかかり、夢半ばにして名古屋に戻り結婚した。

岸本清子が幼少期に描いた絵の中に彼女の才能を最初に見出したのは夏子であり、その力を伸ばさんと褒めて褒めて育てた。果たせなかった夢を清子に託したのであった。

その甲斐あってか清子は愛知県立旭丘高校美術科にて油絵を学び、東京芸術大学の油絵科進学を目指すことになる。しかし、父親が学会に出席のため渡欧の際、美術館で見た数々の西洋画に圧倒され、受験直前の清子に「洋画では大成は難しいから日本画にしてはどうか」と助言したことから、清子は直前に日本画に転向、結果は不合格。一浪したが、結局東京芸大は二度落ち、多摩美術大学に進むこととなるのだが、この時の挫折が清子の躁うつ病の発症のきっかけになったのではないかと思われる。

姉の飯田慈子さん(金沢市在住)は、インタビューに答えて当時の事をこう語っている。

「芸大に合格していたら、正当な美術家としての道に進んでいたかも知れない。多摩美に行って前衛に目覚めたので、そこが運命の分かれ道だったのではないか。清子の行動には家族全員が相当翻弄されていた」

多摩美では前衛パフォーマンス集団ネオダダイズムオルガナイザーズ(ネオダダ)(3*)のメンバーとなる。1960年から1963年まで毎年読売アンデパンダン展に出品、1964年より1969年に一時活動を停止するまでは個展、美術展に精力的に出品。1977年に創作活動を再開するも1979年乳癌を発症。手術のため名古屋に戻り、その後は名古屋を拠点に活動を続ける。

清子にとって「絵を描く」ことは「戦闘に赴くこと」であり、沸き上がる情熱の発露であった。自らを「地獄の使者」と呼び、逆三角をシンボルマークとし、ピラミッド型の男性優位の政治社会と芸術界に反旗を翻す。「私にとって芸術は目標ではなく、メッセージを伝えるための手段。権力志向(力)の世界から自由志向(愛)の世界への転化を目指し」、(*4)女性であることの不条理を叫ぶ清子。

桜画廊での個展(*5)では何も描いていないキャンバスを持ち込み現地制作。最終日には白いスプレーで描いた絵をシンナー噴霧器で消す。キャンバス、壁、床、自分自身にも塗料やシンナーが飛び散る前代未聞のパフォーマンスを行った。その後参議院選に立候補したのは、その延長線上にある清子独自のハプニング(*6)であったのかも知れない。

1986年乳がんが再発。(*7)抗がん剤治療の最中にもパフォーマンスを企画した。自画像を描いたチラシには「地獄の使者改め女桃太郎ザムライ!魂の復活!!」とある。当時の写真で見る清子の膨らんだ顔は自作の衣装にハチマキを締め、満身創痍で痛々しく愛おしい。

画家であることの本義を意識したのか、最後は病院のベッドで来客者や入院患者、看護師や医師をモデルにした肖像画を数多く描き遺した。

生きるため、創作という名の闘いを必要とした清子。躁の時は時間を忘れ制作をし、鬱に陥った時は常に死が隣り合わせであったであろう。荒波のような感情の浮き沈みに翻弄され、孤独と不安は時に怒りに転化したであろう。マルセルプルーストは、「我々は極度に神経質な、痛ましくもすばらしい一族に属する」と語った。自ら望んだ一族ではないにせよ、清子も確実に‘火を起こす者たち’の一人であった。

清子が言い放った「私は結局お母さんに描かされてきたんだわ」という言葉は、いみじくも祖先より夏子をとおして受け継がれた‘一族’の遺伝子を引き継ぐ者の自覚であったのかも知れない。兄・真は白一色の無垢で寡黙な早世者として、清子は激しい原色の炸裂する早世者として、夏子の元を去った。

ところで、清子の詩には悲壮感などみじんもなく、むしろ勝ち誇った勇者の雄叫びのようである。

 

さあ!さあ!さあ!さあ!さあ!さあ!
みなさまご覧じろ
磁場エンジンで
遥か彼方の 銀河系の彼方に
第二の地球を創るべく
とびたつ
六機の昆虫型飛行艇
Flying Machinesの そろい踏みを
おお!母なる地球よ
われらを産み、育みし、美しき地球よ
サラバ サラバ サラバラバ
長き旅路の門出にて
わかれ難きは ふるさとの
熱き思ひの父母の土地
サラバ サラバ サラバラバ(*8)

 

今年(2019年)、清子の生誕80周年(*9)を迎える。
時代は今確実に「地獄の使者・岸本清子」の予言した未来に近づいている。

「女たちよ!女である芸術家たちよ!怖れるな!いまこそ道を切り拓くのだ!」

 

中森あかね(なかもり・あかね)
アーティスト・彗星倶楽部代表

 

(*1)REAL UTOPIA  Stories of the Unlimited (リアルユートピア~無限の物語)

2006年11月23日―2007年3月2日 企画:村田大輔 出品者:Lee BUL. 草間彌生、岸本清子 木村太陽

(*2)岸本夏子 遺稿集《鷺草》(1996年 発行者:岸本鎌一)愚母抄 より

(*3)1960年荒川修作吉村益信篠原有司男風倉省作(風倉匠)・赤瀬川原平ら、読売アンデパンダン展に出展していた若い作家たちがネオ・ダダイズム・オルガナイザーズいう組織を結成。(通称・ネオダダ)岸本清子は多摩美の2年生の時にこのグループに入る。

(*4)参照:「Iam空飛ぶ赤猫だあ!画家・岸本清子 I am Flying Red Cat! Sayako Kishimoto 1939-1988」―生誕70年記念出版―」内 「古くて新しく、新しくて古い 岸本清子のスクロールする絵画」( 三上満良 著)岸本清子が1970年代に個展《最後の晩餐》に寄せた自筆メモより

(*5) 1967年に開催された清子の郷里名古屋の桜画廊での初めての個展「Look Left!」オープニングの日にはネオ・ダダのメンバー篠原有司男、小島信明、三木富雄が来廊。男女とも半裸で踊りだすなど乱痴気騒ぎであった。(美術手帳 号不明 「連載[聞き書き]画廊人・桜のオバチャン[7]・語り:藤田八重子」コピーより)

(*6)ハプニングとは1950年代から1970年代前半を中心に、現代美術の表現の一つとして用いられた美術用語。北米・西ヨーロッパ・日本などで展開された、ギャラリーや市街地で行われるパフォーマンスアートや作品展示などを総称する。日本では具体美術協会の活動が顕著。

(*7)乳癌の再発については清子には知らされておらず、本人は骨髄炎と聞かされていた。(家族談)

(*8)岸本清子作品《21c. Erotical Flying Machines―銀河の旅》(1983 年・名古屋・ギャラリーラブコレクションにて発表) はパフォーマンス《Erotical Flying Machineショウ》の背景のため個展会場で制作された絵画で、その時に唄われたのが「PINKのバッタの唱」であった。その一部をここでは抜粋している。

出典:岸本清子遺作展準備委員会発行:岸本清子1939-1988

(*9)生誕80周年の2019年には岸本清子の作品を含む展覧会がいくつか開催される。

・「愛知県美術館リニューアルオープン記念 全館コレクション企画・アイチアートクロニクル1919-2019 (予定)」

・SHUMOKU GALLERY特別企画 馬場駿吉連続トークイベント【SHUNKICHI BABA×ARTISTS】

第二回「岸本清子をめぐってー人と作品の周辺」2019年3月16日(土)

ほか

 

その他参考資料:

〇芸術批評誌【リア】17号(2007年)「リアルユートピア~無限の物語」展記念講演会「岸本清子とその時代について」対談 針生一郎+岩田信市

〇アサヒグラフ別冊 シリーズ20世紀―2 女性

 

翻訳:メイボン尚子(WAGON)

 

[画像]

岸本清子
《21c. Erotical Flying Machines ―銀河の旅―》
1983
アクリル、水性ペイント、クレヨン/カンヴァス
H113×W917cm、H113×W1004cm
金沢 21 世紀美術館蔵 ©飯田慈子
画像提供:金沢 21 世紀美術館

 

It was in the REAL UTOPIA exhibition (*1) at 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, where I came across the works of Sayako Kishimoto for the first time. Colourful grasshopper, dragonfly, butterfly, spider and mosquito are drawn in a gigantic twenty metre-wide canvas. The colours and composition traversing space-time feel as if they almost knock a wedge into my dull brain in the dark Kanazawa winter.

Sayako Kishimoto was born as the second daughter to Ken’ichi, psychiatrist, and Natsuko. She was the third of five children. Makoto, the first son, Yoshiko, the first daughter, and two younger brothers after Sayako.

Makoto passed away when he was seven due to diphtheria. Sayako was three then. I wonder how much sorrow father and mother had. In Natsuko’s poem anthology ‘Sagisou (white egret flower)’, which was edited after Natsuko’s death, the agony of mother – not being able to sink herself in a swamp of grief while having little babies to look after – is written with a lament. To remember Makoto, who liked white flowers, Natsuko’s garden after Makoto’s death almost always had plants which would produce white flowers.

Shiroi fuji / shiroi tsutsji wo / medeni keru / nanatsuno nanji ha / yukuko narishika

(White wisteria / white azalea / loving them / you at seven / became a child to pass)
(*2)

Natsuko, the mother of Sayako, was born during the Meiji period in 1906. Since her father was a medical doctor, she was advised to go to a women’s medical college. She however sought an innovative way of life as a woman back then. After graduating from a girl’s school, Natsuko moved to Kyoto with a dream to become a painter, and studied painting under a Japanese painter. She was making Western-style dolls for living but became ill with tuberculous. Halfway through her dream, Natsuko went back to Nagoya and got married.

It was Natsuko who first found Sayako Kishimoto’s gift in her childhood drawings. To encourage her artistic ability, Natsuko brought Sayako up by praising her all the time. It seemed that Natsuko passed her unaccomplished dream over to Sayako.

Thanks to Natsuko’s encouragement, Sayako studied oil painting at the Art Department in Aichi Prefectural Asahigaoka Senior High School, and aimed to enter the Oil Painting Department of Tokyo University of the Arts. But just before the entrance exam of the University, her father, who was overwhelmed by Western oil paintings in the museums when he visited Europe to attend an academic conference, advised Sayako: ‘It is probably difficult to succeed in oil painting. How about Japanese painting?’ Sayako shifted her aim to the Japanese Painting Department just before the exam, and failed as a result. She continued her study another year to get in Tokyo University of the Arts but failed once again, and decided to go to Tama Art University instead. This experience of failure might have triggered Sayako’s bipolar disorder.

Yoshiko Iida, Sayako’s sister who lives in Kanazawa, was speaking in an interview about that time:

‘If Sayako had succeeded to enter the Tokyo University of the Arts, she would have followed the path of a proper artist. Since she became awakened to Zenei (avant-garde) in Tama Art University, it was probably the turning point in her life. All the family members were tossed around by her behaviours.’

In Tama Art University, Sayako became a member of an avant-garde performance group called Neo-Dadaism Organizers (Neo Dada) (*3). Between 1960 and 1963, she presented her work in the Yomiuri Independent exhibition. From 1964 until stopping her activity temporarily in 1969, she furiously exhibited her work in solo shows and other exhibitions. In 1977 she restarted her artistic activities, but was diagnosed with breast cancer. She went back to Nagoya for an operation and continued to work in Nagoya thereafter.

For Sayako, making a painting was to go to the ‘battle’ and was a manifestation of her rising passion. She called herself the ‘messenger from hell’. Having a reverse triangle as a symbol, she revolted against the pyramid structured male-dominated society and art world. ‘To me, art is not a goal. It is a method to tell a message. To aim to shift to the world of freedom (love) from the world of authority (power)’ (*4), Sayako screams the absurdity of being a woman.

In her solo exhibition at Sakura Gallery (*5), Sayako brought a blank canvas and worked in the gallery. On the final day of the exhibition, she erased her painting, made with white spray, by solvent spray. It was an unprecedented performance – paint and solvent were spattered all over the canvas, wall, floor, and Sayako herself. Standing as a candidate for the House of Representatives thereafter was, perhaps, a part of her happening events (*6).

In 1986, the breast cancer recurred (*7). She organised a performance even during the medical treatment period of anticancer drugs. The performance flyer says ‘Momotaro-Samurai girl, formerly known as messenger from hell! Spiritual revival!!’ and features her self-portrait drawing. Sayako’s swollen face in the picture at that time wears a self-made costume and Hachimaki headband. Her figure is painful and tender at the same time.

She may have become conscious about the fundamental meaning of being a painter. During her final days, from her bed in the hospital, she painted many portraits of hospital visitors, other patients, nurses and doctors.

To live, the battle called creation was a necessity for Sayako. When in a manic state, she devoted herself to work on art. When in a depressive state, she must have been right next to death. Being tossed around the ups and downs of the rough waves of her feeling, her solitude and fear must have turned into anger sometimes.

‘We belong to a tragic yet extremely sensitive wonderful family’ mentioned Marcel Proust. Even though it is not the family she chose, Sayako was definitely one of ‘those who make a fire’.

Sayako declared ‘After all I was made to paint by my mother’. These words probably show Sayako’s awareness of herself as a successor of the ‘family’ gene, which has been succeeded through Natsuko, rather than an ancestor. Sayako’s brother Makoto left early from Natsuko as a person of white purity and silence. And Sayako also left early from Natsuko as a person of explosion of intense colours.

However, there is no tragic feeling at all in Sayako’s poetry. They sound like the battle roar of a winning warrior.

Come on! Come on! Come on! Come on! Come on! Come on!
Watch everyone
Far away, out beyond galaxy
To create the second earth
Flying away
Six insect shape flying boats
The array of Flying Machines
Oh! The mother earth
The beautiful earth, you brought us to life and raised us
Farewell farewell farewell
At the departure for a long journey
Hard to say good bye, the hometown
The land of father and mother with deep sentiment
Farewell farewell farewell (*8)

This year marks the 80th anniversary of Sayako’s birth. (*9)
Our time is certainly getting closer to the future that was predicted by Sayako Kishimoto, the messenger from hell.

‘Girls! The female artists! Do not fear! Open our way, now!’

 

Akane Nakamori
Artist / Director of Suisei-Art

 

 

(*1) REAL UTOPIA – Stories of the Unlimited
23 November 2006 – 2 March 2007
Curated by Daisuke Murata
Artists: Lee Bul, Yayoi Kusama, Sayako Kishimoto, and Taiyo Kimura

(*2) From ‘Imperfect Mother’ in Natsuko Kishimoto ‘Sagisou (white egret flower)’ posthumous poem anthology, 1996, published by Ken’ichi Kishimoto

(*3) Neo-Dadaism Organizers (so-called Neo Dada) was formed in 1960 by a group of young artists who exhibited in the Yomiuri Independent exhibition – including: Shusaku Arakawa; Masunobu Yoshimura; Ushio Shinohara; Sho Kazakura; Genpei Akasegawa; among others. Sayako Kishimoto joined this group when she was in the second year at Tama Art University.

(*4) From Sayako’s handwritten memo for her solo exhibition ‘The Last Supper’ in 1970. Reference: Mitsuro Mikami ‘Portraying the Future in a Traditional Mode ~ The Scroll Art of Sayoko Kishimoto ~’ in ‘I am Flying Red Cat! Sayako Kishimoto 1939-1988 – Publication for the 70th Anniversary of Birth-’

(*5) ’Look Left!’, Sayako’s first solo exhibition in her hometown Nagoya, was held at Sakura Gallery in 1967. Ushio Shinohara, Nobuaki Kojima and Tomio Miki from Neo Dada came to the exhibition opening. It was chaotic – both males and females started to dance half naked among other things. (From photocopy of ‘Serial Article “Interview” Gallerist – Lady of Sakura [7] Speaker: Yaeko Fujita, Bijutsu Techo magazine, issue number unclear)

(*6) Happening is a term used for one of the expressions in contemporary art, mainly from 1950s through to the early 1970s. It is a general term for performance art and showcases that happen in gallery spaces or urban areas across North America, West Europe and Japan. In Japan, the activities of the Gutai group in particular were notable.

(*7) The recurrence of breast cancer was not informed to Sayako. She was told that it is osteomyelitis. (According to her family)

(*8) ‘21c. Erotical Flying Machines – A Trip to the Galaxy’ by Sayako Kishimoto (1983, first shown at Love Collection Gallery in Nagoya). This is a painting made in the solo exhibition venue as a background to the performance ‘Erotical Flying Machine Show’. The song for the performance was ‘Song of the Pink Grasshoppers’. Here we have an extract of the song.

Reference: ‘Sayako Kishimoto 1939-1988’ published by the preparation committee of the posthumous exhibition of Sayako Kishimoto

(*9) There are several exhibitions that involve works by Sayako Kishimoto planned in 2019, the 80th anniversary year for Sayako’s birth:

 

among others

Other references:

  • ‘REAL UTOPIA – Stories of the Unlimited’ Special Event: conversation between Ichiro Hariu and Shinichi Iwata, art critique magazine ‘REAR’, Issue No. 17 (2007)
  • Series 20th Century No.2 ‘Women’, Asahi Graph magazine, supplementary volume

 

Translation :Naoko Mabon (WAGON)

 

[photo]

KISHIMOTO Sayako
21c. Erotical Flying Machines – A Trip to the Galaxy
1983
acrylic, water-based paint, crayon on canvas
H113×W917cm、H113×W1004cm
collection: 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa ©Yoshiko Ida
courtesy: 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa