山下麻衣+小林直人「蜃気楼か。」Mai Yamashita + Naoto KobayashiA mirage.

山下麻衣+小林直人は、ビデオインスタレーションを中心に、メディアを横断した制作を行うアーティストユニットです。
海岸で砂鉄を集めて一本のスプーンを作る、ヤンキースタジアムで野球を見ずにバードウォッチングをする、愛犬のアンと彫刻作品を作る等、作家は、いわゆる一般的価値の代替案を探るような豊かなアイデアを、非経済的で非効率的、また労働のような行為を伴うユニークな手法等で実現し、世界との関係や、社会の構造を再考してきました。また、生き物や自然環境に意識を向け、人間中心主義的な視点から外れた地平で世界を見つめようと試みてきました。そのような作品は、他者との共生、エコロジーの意識、既存の社会システムの変革が必要とされている現在においてなお一層の示唆に富んでいます。
黒部市美術館では、美術館近隣の自然環境の下、人と自然とのゆらぐ境界について現在進行形で考えるという内容の展覧会を開催しました。

不確かな世界で

近隣の生地海岸堤防に「m」型看板を設置して、富山湾で有名な蜃気楼(ⅰ) によって反転させることで「∞」を描くプロジェクト型の作品が《infinity~mirage》(2021年)です。看板の位置から8キロメートル離れた海岸付近の施設に望遠カメラを設置して、展覧会期中は、そのライブ映像を用いたインスタレーションを行い、特設サイトでも同じ映像を配信しました。
「m」型が、染色体のように上下に向き合って出現したり、発光したような光に包まれたり、丸い二つの玉になったり、悪天候で何も見えなかったり、そして「∞」になったり、日々移り変わる千差万別で無限の現象を、ライブ映像がイメージとして引き出します。魚津埋没林博物館のカメラ(ⅱ) のような蜃気楼の全体が分かる視野と引き換えに設定された、看板に接近した画角は、日々大きく変化する水面の位置、景色の色、蜃気楼や陽炎等による大気の揺らぎ、見通しや解像度の変化、天候や時間の移り変わり、そのような現象を画面いっぱいに反映させました。
それらは、どのような時も美しいものに思われ、また日常的な風景と非日常的な風景の間を行き来するような不可思議な体験でもありました。ただ、ライブカメラという装置はそれが「いま、ここ」の状況であることを実証します。つまり、《infinity〜mirage》が見せる変容や不確かさが、自然あるいは世界の本質であって、私たちは元来そういう世界で生きているのだということに気づかせてくれるのです。
その上で、流動する現象の中で生まれては消えていく生命やその他のあらゆる物質の、絶え間ない結合と分離、「もの」と「こと」の反復、そのようなミクロとマクロの双方の世界へと思考が広げられていきます。作家は、《infinity〜mirage》の一部である絵画作品の中に、科学者で哲学者のパスカルの言葉を書き記しました。「無限の中において、人間とは一体なんなのであろう(ⅲ)」という広大な問いかけは、鑑賞者それぞれの想像力へと開かれています。

外から内へ、内から外へ

美術館内における《infinity〜mirage》の鑑賞は、感性的な側面から蜃気楼を眺めつつ思索することにおいて、非常に重要な空間でした。
一方、この作品は、少し離れた海岸から望遠鏡で眺めることや、ライブ配信を自宅で見ることもできます。また、実際に生地海岸の堤防へ足を運び、「m」型看板の前で自分が蜃気楼になっているかを確認することもできます。とりわけ、目前に広がる海と遠くの能登半島を眺めることは、美術館内で作品を鑑賞し自然について考えるという意味での思弁的な行為から経験的な行為へと展開され、自然に対するロマン主義的な実体験が加えられるようでした。
このように、外の風景が切り取られて美術館に展示され、鑑賞者の視野が再び外へと戻されていく仕掛けは、本展の作品に共通していたように思われます。例えば、美術館の周りに広がる葦原の2本の葦がモチーフの《考える葦/考えない葦》(2021年)は、風に揺れる葦を映したモニタが窓辺に設置され、その奥に実際の葦原が見えるという風景に開かれた展示でした。また、ミネラルウォーターをドイツの源流まで戻しに行く《Release of mineral water》(2004年)では、併せて黒部川扇状地の伏流水を採取したウォーターサーバーが設置され、その水を飲みながら、その水がどこから来たのか等、思い巡らせることができました。

本展では、美術館の内と外の景色が地続きに繋がっていました。
さらに、《infinity〜mirage》のような試みは、日々の生活にも大きな楽しみを挿入してくれます。秋冬に富山湾に蜃気楼が出る日はぐっと気温が下がる時です。天気も悪く寒くて落ち込むような時でも、「∞」が見えるかもしれないと思えば前向きな気持ちになれたかもしれません。
世界/日常から見出される作家の想像/創造力は、私たちに本質的な豊かさを与えてくれて、未来の暮らしを想像/創造する力をもたらしてくれるはずです。

 

黒部市美術館 学芸員 尺戸智佳子(しゃくどちかこ)
翻訳:メイボン尚子(WAGON)

 

(ⅰ)「蜃気楼は、空気中で光が屈折するために5~20km離れた景色が実際とは違う形に見える現象で、上位蜃気楼(=春の蜃気楼)と下位蜃気楼(=冬の蜃気楼)の2種類があります。」魚津埋没林博物館ウェブサイトより
(ⅱ) 魚津埋没林博物館ウェブサイトより
(ⅲ)パスカル、『パンセ』、前田陽一・由木康訳、中央公論新社、1973年、p.48

山下麻衣+小林直人「蜃気楼か。」

日 時|2021年9月25日〜12月19日
主 催|黒部市美術館[公益財団法人黒部市国際文化センター]
共 催|黒部市、黒部市教育委員会、北日本新聞社
助 成|芸術文化振興基金助成事業、公益財団法人アサヒグループ芸術文化財団、公益財団法人三菱UFJ信託地域文化財団、公益財団法人野村財団
協 力|魚津埋没林博物館、海の駅 蜃気楼、Takuro Someya Contemporary Art、魚津蜃気楼研究会、黒部市歴史民俗資料館
後 援|北日本放送、富山テレビ放送、チューリップテレビ、みらーれTV、新川コミュニティ放送
特設サイト

山下麻衣 Mai Yamashita(1976年、千葉県生まれ)
小林直人 Naoto Kobayashi(1974年、千葉県生まれ)

2001年よりユニット活動を開始。東京藝術大学を修了後、ドイツに渡り、キュンストラーハウス・ベタニエン(ドイツ、2010年)、ISCP(アメリカ、2011年)、ミュージアムクォーター(オーストリア、2014年)等、海外のレジデンスプログラムに参加し、現在は千葉県を拠点に活動。クンストハレ・ゲッティンゲン(ドイツ、2011年)や小山市立車屋美術館(2015年)等で個展を開催する他、あいちトリエンナーレ2010、横浜トリエンナーレ2011、瀬戸内国際芸術祭2019等の国際芸術祭や、キアズマ現代美術館(フィンランド、2006年)、MARCO -ヴィーゴ現代美術館(スペイン、2010年)、 MOCA -台北當代藝術館(台湾、2011年)、水戸芸術館現代美術ギャラリー(2015年)、ポンピドゥーセンター・マラガ(スペイン、2018年)、ニューサウスウェールズ州立美術館(オーストラリア、2020年)等のグループ展に招聘され国際的に発表を続けている。

 

– 写真説明 –

写真説明

[Ⅰ]《infinity〜mirage》2021年、黒部市美術館での展示風景[撮影:柳原良平]
infinity~mirage (2021), installation view at Kurobe City Art Museum. Photography by Ryohei Yanagihara.
[Ⅱ]《考える葦、考えない葦》2021年、黒部市美術館での展示風景[撮影:柳原良平]
Thinking Reed / Unthinking Reed (2021), installation view at Kurobe City Art Museum. Photography by Ryohei Yanagihara.
[Ⅲ]《infinity〜mirage》2021年(画像提供:魚津埋没林博物館 2021年9月24日6:30頃、早月川河口右岸から撮影)
infinitymirage (2021). Image courtesy of Uozu Buried Forest Museum, taken on right bank of Hayatsuki River mouth at around 6:30am on 24 Sep 2021.
[Ⅳ]《infinity〜mirage》2021年、ライブ映像より(画像提供:山下麻衣+小林直人)
infinitymirage (2021), from live streaming video. Image courtesy of Mai Yamashita + Naoto Kobayashi.
[Ⅴ]《infinity〜mirage》2021年、ライブ映像より(画像提供:山下麻衣+小林直人)
infinitymirage (2021), from live streaming video. Image courtesy of Mai Yamashita + Naoto Kobayashi.

Mai Yamashita + Naoto Kobayashi are an artist unit who, while crossing media,  work mainly on video installations.

Collecting iron sand on the beach to make a spoon, birdwatching at Yankee Stadium in New York instead of watching baseball, or making a sculpture with their beloved dog Anne. The artists have realised rich ideas that explore alternatives to common values through unique methods involving uneconomical, inefficient and almost labor-like actions, and have rethought our relationship with the world and the structure of society. They have also tried to look at the world from a perspective that is less human-centric, through taking account of living things and the natural environment. Such works are even more thought-provoking today, when there is a need for coexistence with others, ecological awareness and transformation of existing social systems. Within the natural environment of the neighbourhood, Kurobe City Art Museum held their exhibition that encourages us to think about the fluctuating boundaries between human and nature in an active approach.

In a world of uncertainty

infinity~mirage (2021) is a project-based work in which a “m” shaped signboard was installed on the embankment of the Ikuji coast to make an “∞” occur by reversing the shape through the mirage [i] famous in Toyama Bay. A super-telephotographic camera was installed near the coast, 8 km away from the position of the signboard. During the exhibition period, a live streaming video taken through the camera was projected in the exhibition, and was streamed on the special exhibition website in parallel.

Live images draw out the infinite variety of phenomena in how the “m” shape’s appearance changes from day to day: facing upwards and downwards like chromosomes, being surrounded by luminous light, forming two round balls, being unable to be seen due to bad weather, or appearing as a “∞”. In contrast to the camera of Uozu Buried Forest Museum which shows the mirage as a whole, the angle of view close to the signboard allows us to see other phenomena on a full screen, such as the daily changes in the levels of the water surface, the colour of the landscape, the atmospheric fluctuations caused by mirages and heat hazes, the variations in perspective and resolution, and the transitions in weather and time.

Those views seemed beautiful at any moment, and it was a curious experience to move back and forth between the landscapes of everyday and extraordinary. However, the device of the live camera demonstrates that what we see is “here and now”. In other words, the transformation and uncertainty shown in infinity~mirage is the essence of nature or the world, and it makes us realise that we are living in such a condition in the first place.

This then expands our thoughts to both the micro and the macro world: life that keeps emerging and disappearing within a phenomenon in flux; the constant combination and separation of living and all other non-living matter; or the repetition of objects and subjects. In the painting which is a part of infinity~mirage, the artists have written the words of the scientist and philosopher Blaise Pascal: “What is a man in Infinity?”  [ii] This vast question is open to the imagination of each viewer.

From outside to inside, inside to outside

The viewing of infinity~mirage in the Museum created a very important space for contemplating the mirage from a sensorial point of view.

On the other hand, the work can also be viewed through a telescope from a coast in the near distance, or by live streaming at home. You can also physically go to the embankment of Ikuji coast and see if you could also become a mirage in front of the “m” shaped signboard. Above all, viewing the sea and the Noto Peninsula in the distance in front of you seems to have added a Romantic and real experience of nature, evolving from a speculative act of viewing artworks and thinking about nature in a museum, towards an experiential act.

Thus, the works in the exhibition seemed to share a common mechanism, in which the outside landscape is cut out and displayed in the Museum, and the viewers’ perspectives are brought back to the outside. Referring to Pascal’s idea of man as a thinking reed [iii], the motif of Thinking Reed / Unthinking Reed (2021) reflects the 2 reeds in the reed beds surrounding the Museum. The monitor was installed by the windows, behind which the actual reed bed can be seen, opening to the landscape. Also, in Release of mineral water (2004), in which the artists travelled to return mineral water to its source in Germany, a water server was installed alongside the film. The water was collected from the underground of the alluvial fan of the Kurobe River, and allowed viewers to explore thoughts such as where the water came from while drinking it.

In the exhibition, the landscapes of the inside and outside of the Museum were connected to the ground.

Furthermore, an experiment like infinity~mirage can add a lot of fun to our daily life. In autumn and winter, when the mirage appears in Toyama Bay, the temperature drops dramatically. Even when the weather is bad, cold and depressing, thinking of a possibility of being able to see “∞” today might have made us feel positive.

The artists’ imagination/creativity found in the world/everyday life will surely give us essential richness and bring us the energy to imagine/create our future life.

 

Chikako Shakudo, Kurobe City Art Museum
Translation :Naoko Mabon (WAGON)

 

[i]“A mirage is a phenomenon in which light is refracted in the air so that the landscape at a distance of 5 to 20 km appears different from what it actually is. There are 2 types of mirage: superior mirages (i.e. spring mirage) and inferior mirages (i.e. winter mirage).
From Uozu Buried Forest Museum website.
[ii] From Uozu Buried Forest Museum website.
[iii] Blaise Pascal, A Selection from Pascal’s Thoughts, trans. by H. L. Sidney Lear, London: Rivingtons, 1878, p.126.

Mai Yamashita + Naoto Kobayashi: A mirage.
25 September – 19 December 2021
Organized by: Kurobe City Art Museum [Public Interest Incorporated Foundation Kurobe International Cultural Center]
Co-organized by: City of Kurobe, Kurobe City Board of Education, and THE KITANIPPON SHIMBUN
Sponsored by: Japan Arts Council, ASAHI GROUP ARTS FOUNDATION, The Mitsubishi UFJ Trust Cultural Foundation, and Nomura Foundation
With the special cooperation of: Uozu Buried Forest Museum, The Marine Station. “Mirage”(ShinKiro), Takuro Someya Contemporary Art, Uozu Mirage Research, and Kurobe History and Folklore Museum
Under the auspices of: Kitanihon Broadcasting Co., Ltd., Toyama Television Broadcasting Co., Ltd., TULIP-TV INC., milare TV, and Niikawa community broadcast
Special website


Mai Yamashita (Born 1976 in Chiba, Japan)
Naoto Kobayashi (Born 1974 in Chiba, Japan)

Mai Yamashita and Naoto Kobayashi began working together officially in 2001. After graduating from Tokyo University of the Arts, they moved to Germany and participated in residency programs at Künstlerhaus Bethanien (Berlin, 2010), ISCP (NY, 2011), MuseumsQuartier (Wien, 2014) among others, and currently live and work in Chiba, Japan. Their work has been exhibited internationally, including at KIASMA Museum of Contemporary Art, Helsinki (FIN, 2006); MARCO Vigo (ESP, 2010); Aichi Triennale (JP, 2010); Kunsthalle Göttingen (solo, DE, 2011); MOCA Taipei (TW, 2011); Yokohama Triennale (JP, 2011); Kunsthal KAdE, Amersfoort (NL, 2013); Oyama City Kurumaya Museum of Art, Tochigi (solo, JP, 2015); Art Tower Mito Contemporary Art Gallery, Ibaraki (JP, 2015); Centre Pompidou Malaga (ES, 2018); Setouchi Triennale 2019 (JP, 2019); and Art Gallery of New South Wales (AU, 2020).

黒部市美術館 Kurobe city museum

〒938-0041 富山県黒部市堀切1035 1035, Horikiri, Kurobe-city, Toyama Prefecture, 938-0041, Japan

0765-52-5011

Website: https://www.city.kurobe.toyama.jp/category/page.aspx?servno=79

E-mail: kurobi@ni-po.ne.jp