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わたしはよく歩く
歩かないとわからないことがあるから
歩いても歩いても
わたしはわたし と気がついた時に
わたくしのいけばなが咲くようだ-
石川県石川郡神主町(現・白山市)に生まれる。
1957 年に古流柏葉会山脇紅華古流いけばな教室に入門し、1967 年に古流柏葉会生華広岡理魁・自由花広岡紫穂に学ぶ。
1970 年代よりより伝統にとらわれない自由な花をいけることを目指し、現代美術のギャラリーでの個展形式で作品を発表。
金沢市東山「茶房一笑」季刊誌「動橋(いぶりばし)」のための花を長年担当。花をあらゆる角度から捉え、いけばな表現の前衛を切り拓く。
いけばな界のみならず現代美術の方面からの評価も高い。
近年の展覧会に、グループ展「気配-花・その色と形」(2020, 彗星倶楽部 / 金沢)、「きのふいらつしつてください」(2021, 横山町の家 / 金沢)がある。
2024年秋、金沢市菊川にて開催される展覧会「消えつつ生まれつつあるところ」に参加予定
2024年春に作品集「道念邦子 花」を上梓Born in 1944 in Kannushi town, Ishikawa County (now Hakusan City). In 1957, she became a pupil of “Koryu Hakuyo-kai YamawakiKoka Ikebana School” and in 1967, she studied under “Koryu Hakuyo-kai Seika Hirooka Rikai・Jiyuuka style HirookaShisui.” Since the 1970’s, she has been aspiring to arrange flowers in a more non-traditional way. She has also exhibited her works in solo shows at contemporary art galleries. She has been in charge of flower arrangement for “Iburibashi,” a quarterly magazine of “Sabo Issho” in Higashiyama, Kanazawa. Kuniko Donen has been exploring the avant-garde of ikebana expression from all angles. She is highly acclaimed not only in the ikebana world, but also in the field of contemporary art. Recent exhibitions include the group show “Kehai-Its color and shape” (2020, Suisei-Art/Kanazawa), “Please come Yesterday”(2021, Yokoyama Machi no Ie/Kanazawa)
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